| Mindre risk för benskörhet med nya D-droppar |
| Artiklar - Barn | |||
|
AD-dropparna till småbarn försvinner vid årsskiftet och ersätts av D-droppar. Nu är de första D-dropparna till barn, godkända av läkemedelsverket.
Barn har inget behov av extra A-vitamin i dag. Mat och bröstmjölk ger tillräckligt med A-vitamin. Vissa studier påvisar dessutom att det finns vissa risker med att överdosera A-vitamin menar professor Håkan Melhus från Uppsala universitet. Livsmedelsverkets nya rekommendation som gäller från årsskiftet -09. Alla barn ska få D-droppar tills de fyller två år. Tio mikrogram per dag av D-vitamin motsvarar dagsbehovet, alltså samma mängd som i de gamla AD-dropparna. Överdosering av A-vitamin kan leda till benskörhet enligt flera forskningsrapporter. Barn i Sverige har ett högt medelintag av vitamin A vilket överskrider de nordiska rekommendationerna. Överdosering kan bland annat leda till förtunnat skallskelett. Danmark ändrade AD-dropparna till D-droppar redan 1989. Benskörhet ligger i världstoppen i Sverige. Samtidigt är Sverige ett av de flitigaste länderna på att berika många livsmedel med A-vitamin. Solsken är den bästa D-vitaminkällanD-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Brist kan ge engelska sjukan (rakit) och deformerat skelett hos barn och benuppmjukning hos vuxna. Studier visar också på ökad risk för dödlighet vid D-vitaminbrist. Vitamin D bildas även i huden när vi vistas i solen. Efter solsken är fet fisk som sill, makrill och lax bästa källan till D-vitamin. Kvinnor och män behöver 7,5 mikrogram D-vitamin per dag. Gravida och ammande behöver 10 mikro-gram per dag. Rakit, eller engelska sjukan, (wikipedia) Läs mer; http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=842733
|
|||
| Senast uppdaterad Torsdag 13 november 2008 22:17 |