Stor text stolek Liten text stolek Default font size

Barnmorska.NET

Blåbär och mörk choklad är rena hälsokicken!
Kost och Hälsa - Mat
Enl. en ny studie vid KI. (Karolinska Institutet) fastställs att blåbär och mörk choklad är allmänt bra för hälsan, motverkar övervikt och skyddar mot diabetes. I fortsättningen skall forskare på KI under hösten undersöka hur måltider och miljö påverkar hälsan. Hjärt och kärlsjukdomar förebyggs av den mörka chokladen som visat sig innehålla goda mängder av antioxidanter samt vitaminer och mineraler som stärker immunförsvaret.
Blåbär har visat sig vara ett rent undermedel för syn och ögon men även för hjärta, hjärna och hy. Även blåbär innehåller stora mängder antioxidanter samt järn.

Professor Kerstin Brismar vid KI. beskriver att man testat olika typer av choklad på försökspersoner och registrerat hur de påverkar blodsockernivåerna. Man har funnit att mörk 85%ig choklad inte påverkar blodsockernivån på något negativt sätt snarare stabiliserar den.
Kvinnor och män reagerar något olika på olika sorters choklad.
Studien har gett mycket spännande resultat. Mörk choklad kan rekommenderas till diabetiker och överviktiga. Mäns och kvinnors hantering av fetter i levern skiljer sig åt och det kan ligga bakom skillnaderna för olika chokladsorter.
Även blåbär har testats och både friska och diabetessjuka har reagerat mycket positivt på bärdrycken som ej innehöll extra sockertillsats. Blodsockerhalten har stabiliserats och mängden antioxidanter i blodet har ökat. Mörkerseendet förbättras, hyn upplevdes som mjukare och med mindre problem.

 

Dela med dig!!
Digg This! Del.icio.us; Reddit Yahoo MyWeb Google Facebook
Senast uppdaterad Torsdag 27 november 2008 22:44
Inga kommentarer.
You need to login or register to post comments.
Diskutera detta ämne i forumet. (0 poster) 


Skicka en blomma
Linus o Lotta

Babykoncept

Logga in



Inget konto?
Bli Medlem
Medlemskapet är gratis!